Podul Kerch – realizare prețioasă a președintelui rus Vladimir Putin și simbol al dorinței Kremlinului de a-și menține pentru totdeauna controlul asupra Crimeei – a fost deja victima mai multor atacuri ucrainene de profil înalt, inclusiv a unui atac cu drone navale.
Eforturile anterioare de protejare a podului au fost ineficiente și, pe măsură ce Ucraina continuă să inoveze cu programele sale de drone navale extrem de eficiente, noile bariere defensive ale Rusiei ar putea să nu fie suficiente pentru a preveni alte atacuri. Ministerul britanic al Apărării a declarat recent că Rusia a început la începutul lunii mai să plaseze barje ca bariere pe partea sudică a podului lung de 12 mile, care leagă Rusia și Crimeea și facilitează activitatea militară și economică.
Imagini din satelit capturate la 23 mai și publicate de guvernul britanic au arătat mai multe barje la locul lor. Ministerul Apărării a declarat, într-o actualizare a informațiilor din 8 iunie, că “aceste barje au fost plasate de forțele rusești în încercarea de a apăra podul și canalul de navigație, reducând unghiurile de abordare pentru vehiculele de suprafață fără pilot ucrainene”.
Acesta a adăugat că “barajele instalate anterior au fost deteriorate de furtuni, reducându-le eficiența”.
Până la 8 iunie, la mai mult de două săptămâni după ce au fost realizate imaginile, măsurile de protecție s-au umflat pentru a include mai multe barje suplimentare și barje de apărare cu baraje plutitoare care merg paralel cu podul, potrivit imaginilor din satelit capturate de Maxar Technologies și obținute apoi de Business Insider.
Pentru a permite navelor să treacă prin apărări și pe sub pod, barjele cedează locul unei deschideri, iar barajele plutitoare se curbează spre interior, spre structura aflată sub bolta sa.
Rămâne de văzut dacă aceste noi apărări sunt capabile să împiedice în mod eficient dronele navale ale Ucrainei.
Ucraina, mereu în căutare de noi variante de atac
Dar ucrainenii tind să se adapteze și să găsească modalități de a ataca bunurile Rusiei pe mare chiar și atunci când Moscova dezvoltă măsuri pentru a le proteja, a declarat Brady Africk, analist de informații din surse deschise și asociat la think tank-ul American Enterprise Institute.
“Aceste bariere complică ecuația, dar este totuși una rezolvabilă”, a declarat Africk, care a făcut o cronică a dezvoltării apărării în ultimele câteva săptămâni.
Ucraina a promis în repetate rânduri să distrugă podul, deoarece este folosit ca rută de aprovizionare și logistică pentru armata rusă din Crimeea și, de asemenea, pentru că reprezintă anexarea ilegală a Moscovei și ocuparea continuă a peninsulei de către Moscova. Ambițiile Kievului au fost subliniate de multiplele atacuri asupra sitului din ultimii doi ani.
Dar un purtător de cuvânt al marinei ucrainene a declarat că distrugerea podului acum nu va fi la fel de eficientă ca la începutul conflictului, deoarece Rusia se bazează pe el mai rar pentru a contribui la susținerea eforturilor sale de război în Crimeea.
Podul lung reprezintă mai puțin de un sfert din toate mărfurile care tranzitează, a declarat Dmytro Pletenchuk pentru presa locală în această săptămână. Pentru a ajuta la susținerea prezenței sale militare în Crimeea, Rusia a folosit trecerile cu feribotul. Ucraina, în special, a arătat că poate viza și aceste operațiuni, subliniind capacitatea de adaptare a Kievului.
“Ucraina se simte foarte confortabil să inoveze pe lângă apărarea Rusiei și să găsească noi modalități de a lovi ținte pe teritoriul ocupat”, a declarat Africk.
Dronele navale ucrainene, spaima Rusiei
Ucraina a făcut o serie de modernizări și îmbunătățiri ale dronelor sale navale de când acestea au fost folosite împotriva podului vara trecută. Modificările aduse acestora includ dotarea navelor cu focoase mai mari, creșterea razei de acțiune și echiparea lor cu rachete și rachete, reflectând un efort din partea Kievului de a face din flota sa de drone o problemă și mai mare pentru Rusia.
Dronele navale au fost deja folosite pentru a face ravagii în Flota Moscovei din Marea Neagră, avariind și distrugând o serie de nave de război, cel puțin douăzeci după numărătoarea Pentagonului.
Având în vedere amenințarea, Rusia a apelat la barje și baraje și baraje de apărare cu baraje plutitoare pentru a proteja alte situri importante din jurul Mării Negre și din Crimeea, inclusiv în porturile Sevastopol și Novorossiysk. De asemenea, a scufundat nave și a folosit generatoare de fum pentru a ajuta la protejarea podului Kerch.
Acestea sunt modalități relativ eficiente din punct de vedere al costurilor de a adăuga un strat suplimentar de protecție la un loc atât de valoros precum un port de nave de război sau un pod strategic – în comparație cu opțiunile mai cinetice, cum ar fi patrularea constantă a căii navigabile de către avioane – dar nu sunt neapărat cele mai fiabile.
“În ceea ce privește construirea de apărări și apărarea activelor cheie, cred că Rusia a realizat că acolo unde nu poate excela în ceea ce privește calitatea apărării, ar trebui să încerce să investească în cantitate”, a declarat Africk. “Vedem acest lucru cu aceste barje care protejează” podul.
Source link